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Deski Brezoneg
12 février 2017

An domatezenn

 Eur frouezenn vouedeg gand splus : AN DOMATEZENN
 
1. Oh peseurt e kresk an tomatez ?
2. Dre beseurt edo stag an domatezenn oh ar blantenn ?
3. Peseurt a welom stag oh al lost ?
4. Peseurt a ziskouez an domatezenn drohet treuz-didreuz ?
5. En nevez-amzer a zeu e lakaim en douar splus tomatez.
 
Sellomp piz : 1. An domatezenn. 2. Peseurt a weler doh tu al lost ? doh an tu all ? Penaoz eo an domatezenn ? Tennom ar bluskenn : penaoz eo-hi ? trohom eun domatezenn, en eur dremen dre al lost : 3. Peseurt 'zo en toullou ? Penaoz eo ar splus ? Eaz eo tapout krog en enno ? Trohom eun domatezenn treuz-didreuz : 4. Frikom ar vouedenn. Peseurt on-eus ? Tañvaom ar chug-mañ. Ar splus en douar. 
 
Lennom : 1. E-pad an hañv ez eo an tomatez kaer o fluskenn lufr fich ar marhajou. War darn doh outoi 'z eus c'hoaz peurrest ar vleuñv ma'z int ganet. 2. O bouedenn, blod ha doureg a zo treuzet gand kordennouigou arwenn hag a zouge boued da beb lodenn doh ar frouezhenn. 3. Ar splus melen, lakeat en douar en nevez-amzer, a hello rei peb hini doh outo eur penn nevez tomatez : had eo ar splus.
 
Respontom : Perag e vir ar jardinier splus tomatez ? Perag 'vez lavaret ez eo an domatezenn eur frouezenn vouedeg gant splus ?
 
Skrivom ar geriou a vank : Er boued doureg an domatezenn 'z eus kalz a...   melen.
 
Deskom : Eur frouezenn, had en enni hag a vez anvet splus eo an domatezenn.

 

Hag e galleg :

Un fruit charnu à pépins : LA TOMATE
 
1. Sur quoi se forment les tomates ?
2. Par quoi la tomate était-elle attachée à la plante ?
3. Que voyons-nous fixés à la queue ?
4. Que montre la tomate coupée en travers ?
5. Au printemps prochain, nous mettrons en terre des pépins de tomate.
 
Observons : 1. La tomate. 2. Que voit-on du côté de la queue ? de l'autre côté ? Quelle forme a la tomate ? Arrachons la peau : comment est-elle ? Coupons une tomate, en passant par la queue : 3. Qu'y a-t-il dans les creux ? Comment sont les pépins ? Est-il facile de les saisir ? Coupons une tomate en travers : 4. Écrasons la chair. Qu'obtenons-nous ? Goûtons ce jus. Les pépins en terre : 5.
 
Lisons : 1. En été, les belles tomates à la peau lisse et brillante sont la parure des marchés. Certains portent encore les restes de la fleur qui leur a donné naissance. 2. Leur chair, molle et juteuse, est traversée par des cordons blanchâtres qui portaient la nourriture à toutes les parties du fruit. 3. Les pépins jaunes, mis en terre au printemps, pourront donner chacun un nouveau pied de tomate : les pépins sont des graines.
 
Répondons : Pourquoi le jardinier conserve-t-il des pépins de tomates ? Pourquoi dit-on que la tomate est un fruit charnu à pépins ?
 
Complétons : La chair juteuse de la tomate contient de nombreux...   jaunes.
 
Apprenons : La tomate est un fruit qui contient des graines appelées pépins.

 

 

 

 

 

 

 

 

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